duminică, 15 martie 2009

S-ă invăță-m s-ă scrie-m corect ...

Contează? Vi se pare important? Sigur că nu ... tocmai de aceea în jur de 70% din elevii din ilustra noastră țară sunt analfabeți. Gândiți-vă că sunteți într-o clasă de filologie, și, jumătate dintre colegii voștri habar n-au unde să pună cratima. Nicio grijă, salvez eu situația.

Mai vrei păsulă fiule?
În luna mai eu am să mă îmbăt la Șuncuiuș.
Ieri m-ai bătut la funduleț. (se scrie cu cratimă când m- este urmat de un verb la trecut, perfect compus)

Mi-ai dat țeapă cu firma Digital, acum ești dependent de lucru manual, normal. (același lucru ca la m-ai)
MI-AI nu se scrie niciodată legat.

Da-ți-aș peste ochi cretinule! (se scrie asfel pentru că e forma populară a verbului la condițional optativ aș da. Cui aș da? - ție, îți, ți-)

Vrei mumu sau spanac? (are sensul de ori)
Ei s-au căcat pe drum. (același lucru, ăla cu perfect compus)

V-oi fute io pe voi cum am ocazia. (vă voi, lipseste litera ă si v, fiind înlocuite cu cratimă)
Eu voi pleca la munte să mă tai.
Voi sunteți retardați. (pronume personal, persoana a-II-a, plural)

M-aș duce la mă-ta, apropo, îi acasă? (exprima o dorință, nu se scrie legat niciodată)

El s-ar duce la azil dacă l-ar primi.
Eu sar peste gard și-mi rup gâtu'. (verbul a sări)

Du-te-n corhaz boule! (du-te se scrie intotdeauna cu cratimă, deoarece vine de la să te duci, conjunctiv, iar corhaz, cred că se scrie așa, înseamnă spital, in româna careiană)

Mă-ta crește berbeci in scară. (mă-ta se scrie intotdeauna cu cratimă, de la forma mama ta, jargon maică-ta, iar forma simplă MĂ-TA!)

El i-a dat prietenei sale un cap în gură. (a dat, perfect compus, i- e pronume, forma neaccentuată ... lăbăreli, etcetera)
Ia mă Ioane, un pterodactil! (are sensul de uite, privește)
Ea ia vibratorul de pe canapea. (sensul de a lua)

Trimite-ti sms de pe un telefon pă altu' și zi-le tuturor că-i de la prietenă-ta. (având sensul de a-ți trimite un mesaj)
Dacă vă rog frumos, ați putea să îmi trimiteți subiectele de la BAC? (verbul a trimite la plural, sau când vorbești politicos cu cineva, mai rar)

Zi-le ăstora că cică Hitler o murit. (având sensul de spune-le sau anunță-i)
N-am mâncat de 21 (douăzeci si una) de zile. (zile, îi evident)

Ai poze cu mă-ta goală? Dacă nu, îți vând io. (verbul a avea, timpul prezent, persoana a II-a, singular)
A-i spune prietenului tău cel mai bun că e un idiot e ceva de admirat.

El o început a-și băga organele în toți si toate. (in sensul de să-și)
-Eu am o pereche de cărți!
-Ce cărți ai?
- Șase ași.
- Alea-s trei perechi boule.


Vedeți? Cât de ușor e, nici măcar nu e nevoie de cunoștințe multe sau masterate și doctorate, ci doar de oleacă de bunăvoință și ambiție, deci, hop pe manualele de gramatică! Spor la treabă ...

Un comentariu: